Sunday 7 March 2010

Stereotype

Salam buat semua. diam tak diam dah hampir setahun aku dibumi tercinta. pelbagai perkara yg aku perhatikan sama ada baru atau lama. dan sebagaimana yg dijanjikan aku ingin mengutarakan tentang stereotype. dalam masyarakat kita masih lagi tebal dgn stereotype ini. aku, ko dan juga yg lain sering `mengamalkan` perkataan ini tanpa kita sedar. Pengalaman aku semasa berkursus di IPBA tahun lepas menyedarkan diri ini. Berpakaian kemas - baju kemeja putih, bertali leher hitam dan berseluar slack, menantikan kawan aku yg juga professor disana. Aku ditegur oleh salah seorang warga kerja disana, bertanyakan ` driver siapa`?, yg pada mulanya aku sangkakan soalan itu ditujukan pada org lain tetapi memandangkan hanya aku dan `dia` sahaja yg berada disekitar tempat itu maka dengan tersenyum aku sekadar menjawab, `saya menantikan Professor X`. Lantas dia pun membalas yg professor x ada tugas - yang mana pada aku dia ingin menunjukkan dia tahu segalanya sedangkan aku sememangnya tahu apa yg dilakukan professor x pada masa itu. Sekembalinya professor x aku menceritakan situasi tersebut padanya dan dia agak marah dgn kejadian itu. Aku sekadar menenangkanya sambil berkata, ` tak pe la, kalau saya jadi driver prof pun dapat gak ilmu`. Lantas kami keluar menuju ke midvalley utk keluar minum. Disana kami menanti beberapa kawan prof yg menginap di hotel di atas midvalley. Sementara menantikan kawan2nya tiba, aku menanti di luar kereta walaupun dibantah oleh prof. Sambil berseloroh aku berkata' saya tunggu dkt mercedes depan tu aa, kalau org kata driver pun, at least saya bawa mercedes (sambil ketawa- prof x memandu nissan). nak dijadikan cerita tak sampai 5 minit aku berdiri disitu, aku ditegur oleh seorang pemandu wanita bertanyakan jalan ke hotel yg terletak dibelah midvalley- entah apa nama pun dah lupa......sambil tersenyum aku menjawab maaf sebab tak dpt membantu kerana aku pun kurang arif selok belok jalan disini. Terus aku masuk ke kereta prof sambil ketawa. kesimpulan: baju putih, tie hitam dan seluar hitam pakaian pemandu ke?

1 comment:

Ticer Syah said...

mungkin cara ko berdiri tu agak skema kot..kakaka